آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

SPSS- AMOS- LISREL- Smart PLS- Warp PLS- R

آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

SPSS- AMOS- LISREL- Smart PLS- Warp PLS- R

آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

تحلیل آماری یک ابزار بسیار مفید برای دستیابی به راهکارهای مناسب در زمانی که فرآیندهای واقعی تحلیل به شدت پیچیده یا در شکل واقعی آن ناشناخته است. می‌باشد. تحلیل آماری، فرآیند جمع آوری، بررسی، خلاصه سازی و تفسیر اطلاعات کمّی را برای ارائه ی دلایل زیربنایی، الگوها، روابط، و فرآیندها پوشش می دهد.

*********
اینجانب سیدسعید انصاری فر دارای لیسانس و فوق لیسانس مهندسی صنایع، فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش MIS و دانشجو دکترا مدیریت دولتی گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی می‌باشم. برخی از سوابق علمی پژوهشی به شرح زیر است:

1- دارای بیش از 40 مقاله در موضوعات مختلف (کنفرانس های بین المللی و مجلات علمی پژوهشی و ژورنال ISC)
2- مولف سه کتاب (مبانی سازمان و مدیریت، آموزش مدل سازی معادلات ساختاری و SPSS، نگهداری کارکنان، چالش ها و نظریه ها)
3- مشاوره آماری و انجام تجزیه و تحلیل آماری در بیش از 700 پایان نامه ارشد و 50 پایان نامه دکترا
4- رتبه 7 کنکور دکترا
5- تدریس خصوصی آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزارهای SPSS، AMOS، Smart PLS، LISREL
6- کسب رتبه پژوهشگر برتر و برگزیده در جشنواره علمی پژوهشی شهرداری اصفهان

*********
تماس با ما:
ایمیل: ansarifar2020@gmail.com
شماره همراه: 09131025408
شبکه اجتماعی ایتا: 09131025408

*********
گروه علمی آموزشی پژوهشگران برتر:
این گروه با بهره مندی از کادری مجرب آمادگی تجزیه و تحلیل کیفی و داده های کمی آماری در موضوعات مختلف با استفاده از نرم افزارهای مختلفی چون SPSS ، Smart PLS، LISREL،R ، AMOS، Nvivo، Max QDA را دارد.

همکاران:
1-مجید دادخواه
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اصفهان
2- مرسا آذر:
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اصفهان
3- زهرا وحیدی:
دکتری مدیریت آموزشی، مدرس تحلیل کیفی
4-محمد مهدی مقامی:
دکتری آمار از دانشگاه اصفهان
5- طناز فریدنی:
کارشناسی ارشد آمار و ریاضی از دانشگاه اصفهان
6- زینب احمدی:
کارشناسی ارشد روان شناسی از دانشگاه اصفهان


***********
از دلایلی که پژوهشگران انجام تحلیل آماری را به ما می سپارند:
- تیم حرفه ای و با تجربه
- متخصص در زمینه انواع نرم افزارهای تحلیل آماری با بیش از 10 سال تجربه
- پشتیبانی و آموزش حضوری به صورت رایگان

متغیر میانجی و تعدیل گر در نرم افزار Smart PLS

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۱ ب.ظ

در این پست قصد داریم به بررسی مطالب تکمیلی و ذکر نشده در رابطه با نرم افزار smart PLS بپردازیم. امیدواریم که مورد توجه شما علاقه مندان قرار گیرد.

رسم و آزمون متغیر میانجی در اسمارت پی ال اس

به طور خلاصه متغیر میانجی متغیری است که از متغیر مستقل به آن فلش رسم شده و از آن متغیر به متغیر وابسته فلش وارد می شود. رسم متغیر میانجی در نرم افزار SmartPLS تنظیمات خاصی ندارد. فقط کافیست مدل خود را همانطور که آموزش داده شد در نرم افزار رسم کرده و آن را اجرا کنید. در شکل زیر ساده ترین نوع ممکن یک مدل با متغیر میانجی رسم شده است که در آن متغیر توانمند سازی در رابطه میان ارزیابی عملکرد و عملکرد سازمان نقش میانجی را ایفا می کند (در صورت معنادار بودن ضرایب رگرسیونی).

مدل با یک متغیر میانجی

مدل ساده با یک متغیر میانجی

پس از رسم مدل همانطوری که قبل تر آموزش داده شد مدل را از طریق منوی Calculate قسمت بوت استرپینگ اجرا کرده تا پنجره زیر باز شود. پس از تعیین مسیرهای (A) و (B) از طریق آزمون سوبل به بررسی نقش میانجی متغیر توانمندسازی پرداخته می شود. همانطوری که نشان داده شده، با کادر قرمز رنگ ورودی های مورد نیاز برای انجام آزمون سوبل مشخص شده است.

جدول ضرایب رگرسیونی در smartPLS

بررسی سوال های شما

سوالم این هست که آیا با PLS میشه مدلی با ۲ متغیر میانجی طراحی کرد و وضعیت میانجی گری ۲ متغیر میانجی رو سنجید ؟ آیا ضرایب در خروجی نرم افزار برای هر متغیر میانجی بصورت مجزا گزارش میشه ؟ برای پاسخ به سوال در شکل زیر مدلی را معرفی می نماییم که در آن دو متغیر میانجی وجود دارد. قصد داریم که تمام حالات ممکن برای نقش میانجی آن ها را بررسی نماییم.

مدل (1) با چند متغیر میانجی

نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه میان بازاریابی داخلی و رضایت مشتری

مدل (2) با چند متغیر میانجی

نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه میان بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات

مدل (3) با چند متغیر میانجی

نقش میانجی کیفیت خدمات در رابطه میان بازاریابی داخلی و رضایت مشتری

مدل (4) با چند متغیر میانجی

نقش میانجی کیفیت خدمات در رابطه میان رضایت شغلی و رضایت مشتری

بنابراین بر اساس نقش های میانجی متغیرهای کیفیت خدمات و رضایت شغلی می توان چهار فرضیه زیر را مطرح کرد و بر اساس آزمون سوبل هر کدام را جداگانه بر اساس ضرایب و پارامترهای برآورد شده آزمون نمود.

1- بازاریابی داخلی از طریق متغیر میانجی رضایت شغلی بر رضایت مشتری تاثیر دارد.

2- بازاریابی داخلی از طریق متغیر میانجی کیفیت خدمات بر رضایت مشتری تاثیر دارد.

3- بازاریابی داخلی از طریق متغیر میانجی رضایت شغلی بر کیفیت خدمات تاثیر دارد.

4- رضایت شغلی از طریق متغیر میانجی کیفیت خدمات بر رضایت مشتری تاثیر دارد.

نحوه رسم متغیر تعدیلی در نرم افزار SmartPLS

معمولا به این صورت است که برای نشان دادن متغیر تعدیل گر در مدل، از متغیر تعدیل گر فلشی به سمت وسط فلشی که قرار هست آن رابطه را تعدیل کند کشیده می شود. مدل زیر را ملاحظه بفرمایید؛ برای آن که نشان دهیم متغیر تعهد کارکنان زنجیره تامین در رابطه میان رهبری مبادله ای و عملکرد زنجیره تامین و همچنین در رابطه میان رهبری تحول آفرین و عملکرد زنجیره تامین نقش تعدیلی دارد، در مدل مفهومی فلش ها را به صورت زیر رسم می کنیم.

مدل با متغیر تعدیل گر

در صورتی که همانطوری که آموزش داده شد در نرم افزار اسمارت PLS برای رسم متغیر تعدیل گر تنظیمات خاصی وجود دارد و شکل ظاهری مدلی که رسم می کنیم با شکل فوق متفاوت خواهد بود. برای رسم مدل دارای متغیر تعدیل گر ابتدا مانند شکل زیر مدل را در نرم افزار رسم می نماییم.

طریقه رسم متغیر تعدیلی در اسمارت پی ال اس

مدل معادلات ساختاری دارای متغیر تعدیلی

پس از رسم مدل از طریق انتخاب گزینه Moderating effect در کادر بالای نرم افزار و انتخاب متغیر وابسته پنجره زیر باز می شود. در منوی کشویی Moderator Variable متغیر تعهد کارکنان زنجیره تامین را که متغیر تعدیلگر ما هست انتخاب و در منوی کشویی Independent Variable متغیر رهبری تحول آفرین را که یکی از متغیرهای مستقل هست را انتخاب می نماییم. پس از انجام این مراحل بر روی گزینه OK کلیک کرده و مجدد همین کار را برای مستقل دیگر یعنی متغیر رهبری مبادله ای نیز انجام می دهیم.

تنظیمات رسم متغیر تعدیلگر

پس از اجرای این تنظیمات بایستی به مدلی مانند شکل زیر دست یابید که در آن از تمامی متغیرها به متغیر وابسته فلش وارد شده است. همانطوری که مشخص است دو متغیر سبز رنگ به مدل اضافه می شود که در واقع ضرب متغیرهای مستقل در متغیر تعدیلی می باشد. شکل زیر نشان دهنده مدل پس از تعریف متغیرهای تعدیلی و تغییر نام آن ها می باشد. در مرحله بعد همانطوری که قبل تر آموزش داده شده مدل اجرا و پارامترها برآورد می شوند.

نمونه مدل دارای متغیر تعدیلی در SmartPLS

مدل رسم شده با متغیر تعدیل گر

بنابراین بر اساس نقش تعدیلی متغیر تعهد کارکنان عملکرد زنجیره می توان دو فرضیه زیر را مطرح کرد و بر اساس آزمون مدل هر کدام را جداگانه بر اساس ضرایب و پارامترهای برآورد شده آزمون نمود.

1-رهبری تحول آفرین با نقش تعدیلی تعهد کارکنان بر عملکرد زنجیره تامین تاثیر دارد.

2-رهبری مبادله ای با نقش تعدیلی تعهد کارکنان بر عملکرد زنجیره تامین تاثیر دارد.

نحوه رسم مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم در SmartPLS

در برخی موارد متغیری در پژوهش داریم که خود از چند زیر مقیاس تشکیل شده است و قصد داریم این متغیر را در نرم افزار رسم کنیم. برای جا افتادن مطلب فرض می کنیم متغیری تحت عنوان مدیریت ریسک داریم که از سه زیر مقیاس امنیت اطلاعات (دارای سه گویه)، تعمیر و نگهداری (دارای سه گویه) و نیروی انسانی (دارای چهار گویه) تشکیل شده است و هدفمان این است که تاثیر متغیر ایمنی آموزش را بر متغیر مدیریت ریسک بررسی کنیم. بنابراین طبق آنچه که آموزش داده شد مدل را به شکل زیر رسم می نماییم.

مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم

همانطور که ملاحظه می فرمایید متغیر مدیریت ریسک هنوز به رنگ قرمز می باشد و مدل قابل اجرا نیست. برای رفع این مشکل و تعریف متغیر مدیریت ریسک، تمام گویه های مربوطه (گویه های 1 تا 10) را مجددا برای متغیر مدیریت ریسک تعریف می نماییم.

مدل مرتبه دوم

حال بر روی متغیر مدیریت ریسک راست کلیک کرده و گزینه Hide indicators of selected costructs را انتخاب می نماییم. در نهایت مدل به شکل زیر در می آید و قابل اجرا است.

حل مشکل قرمز بودن متغیرها در SmartPLS

رسم فلش دو طرفه یا کوواریانس (Covariance) در نرم افزار SmartPLS

امکان رسم فلش دوطرفه یا فلشی که نشان دهنده ارتباط بین متغیرها می باشد در اسمارت PLS وجود ندارد. در واقع نرم افزار SmartPLS قابلیت اجرای مدل های غیر بازگشتی را ندارد که این یکی از نقاط ضعف این نرم افزار می باشد. در صورتی که این ویژگی در نرم افزارهای کوواریانس محور Amos و Lisrel وجود دارد.

بررسی خطاهای (Error) رایج هنگام کار با نرم افزار SmartPLS

این قسمت به زودی تکمیل خواهد شد.

نحوه مرتب سازی مدل و تغییر فونت با استفاده از ابزارهای SmartPLS

در نرم افزار معادلات ساختاری اسمارت پی ال اس (SmartPLS) ابزارهایی برای مرتب سازی مدل وجود دارد که از این نظر این نرم افزار را نسبت به نرم افزارهای اموس (Amos) و لیزرل (Lisrel) متمایز می نماید. اگر نرم افزار اسمارت PLS نسخه 3 را باز کنید سمت راست پنجره، کادر زیر نمایش داده می شود.

جدول ضرایب رگرسیونی در smartPLS

نحوه تغییر رنگ مدل در SmartPLS

همچنین این امکان جالب در نرم افزار SmartPLS وجود دارد که رنگ پیکان ها، متغیرهای پنهان و آشکار و همچنین حاشیه های آن را تغییر داده شده و به رنگ دلخواه درآیند. گوشه بالا سمت راست پنجره اصلی نرم افزار این قابلیت قرار داده شده است :

ابزار تغییر رنگ مدل

امیدوار هستیم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت وجود هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

 

منبع: موسسه آماری کوکرانا- https://cochrana.ir

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۶
سید سعید انصاری فر

نظرات  (۲)

ضمن تشکر از مطالب بسیار جامعتان،

سوالی داشتم از حضورتان. در روش pls موقعی که میخواهیم تعدیلگری یک متغیر را در یک رابطه  تفسیر کنیم،  از روی کدام شاخص آماری این کار رو انجام میدیم؟ فقط معناداری یا عدم معناداری ضریب بتا؟ لطف میکنید درباره نحوه تفسیر خروجیهای این نرم افزار بخصوص نتایج مربوط به متغیر تعدیلگر  مطلب بگذارید؟ 

زمانی که ما با رگرسیون نقش تعدیلگری را بررسی میکنیم میتوانیم نمودار هم رسم کنیم و تغییرات متغیرها را بهمراه تغییرات متغیر تعدیلگر ببینیم و تفسیر کنیم آیا در pls  این امکان وجود دارد؟ 

خیلی ممنونم

سلام آیا در نرم افزار Amos میشه کاری کرد که متغیر نهان ساخت که آن متغیر نهان نقش تعدیلگر داشته باشد؟
ممکنه یه منبع برای مطالعه در این خصوص بفرمایید یا چگونگی آن را بفرمایید

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی