آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

SPSS- AMOS- LISREL- Smart PLS- Warp PLS- R

آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

SPSS- AMOS- LISREL- Smart PLS- Warp PLS- R

آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

تحلیل آماری یک ابزار بسیار مفید برای دستیابی به راهکارهای مناسب در زمانی که فرآیندهای واقعی تحلیل به شدت پیچیده یا در شکل واقعی آن ناشناخته است. می‌باشد. تحلیل آماری، فرآیند جمع آوری، بررسی، خلاصه سازی و تفسیر اطلاعات کمّی را برای ارائه ی دلایل زیربنایی، الگوها، روابط، و فرآیندها پوشش می دهد.

*********
اینجانب سیدسعید انصاری فر دارای لیسانس و فوق لیسانس مهندسی صنایع، فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش MIS و دانشجو دکترا مدیریت دولتی گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی می‌باشم. برخی از سوابق علمی پژوهشی به شرح زیر است:

1- دارای بیش از 40 مقاله در موضوعات مختلف (کنفرانس های بین المللی و مجلات علمی پژوهشی و ژورنال ISC)
2- مولف سه کتاب (مبانی سازمان و مدیریت، آموزش مدل سازی معادلات ساختاری و SPSS، نگهداری کارکنان، چالش ها و نظریه ها)
3- مشاوره آماری و انجام تجزیه و تحلیل آماری در بیش از 700 پایان نامه ارشد و 50 پایان نامه دکترا
4- رتبه 7 کنکور دکترا
5- تدریس خصوصی آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزارهای SPSS، AMOS، Smart PLS، LISREL
6- کسب رتبه پژوهشگر برتر و برگزیده در جشنواره علمی پژوهشی شهرداری اصفهان

*********
تماس با ما:
ایمیل: ansarifar2020@gmail.com
شماره همراه: 09131025408
شبکه اجتماعی ایتا: 09131025408

*********
گروه علمی آموزشی پژوهشگران برتر:
این گروه با بهره مندی از کادری مجرب آمادگی تجزیه و تحلیل کیفی و داده های کمی آماری در موضوعات مختلف با استفاده از نرم افزارهای مختلفی چون SPSS ، Smart PLS، LISREL،R ، AMOS، Nvivo، Max QDA را دارد.

همکاران:
1-مجید دادخواه
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اصفهان
2- مرسا آذر:
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اصفهان
3- زهرا وحیدی:
دکتری مدیریت آموزشی، مدرس تحلیل کیفی
4-محمد مهدی مقامی:
دکتری آمار از دانشگاه اصفهان
5- طناز فریدنی:
کارشناسی ارشد آمار و ریاضی از دانشگاه اصفهان
6- زینب احمدی:
کارشناسی ارشد روان شناسی از دانشگاه اصفهان


***********
از دلایلی که پژوهشگران انجام تحلیل آماری را به ما می سپارند:
- تیم حرفه ای و با تجربه
- متخصص در زمینه انواع نرم افزارهای تحلیل آماری با بیش از 10 سال تجربه
- پشتیبانی و آموزش حضوری به صورت رایگان

اندازه گیری مکرر به طرحی گفته می شود که در آن هر یک از آزمودنی ها در معرض بیش از یک متغیر مستقل قرار می گیرند. مورد استفاده مناسب این طرح زمانی است که پژوهشگر علاقمند باشد تغییراتی را که در روند زمان در آزمودنی به وجود می آید مشاهده یا اندازه گیری نماید. هدف اساسی این طرح، به حداقل رساندن خطاهای ناشی از تفاوت های فردی است.

برای درک بهتر مطلب، به مثال زیر که با استفاده نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است توجه نمایید.

پژوهشگری قصد دارد تأثیر اوقات مختلف روز را روی میزان نشاط تعدادی افراد مورد مطالعه قرار دهد. به این منظور 20 فرد (زن و مرد) انتخاب  و میزان نشاط آنان را در اوقات مختلف تعیین شده مورد اندازه گیری قرار داد. این پژوهشگر می خواهد بداند که آیا اوقات مختلف روز بر میزان نشاط زنان  و مردان شاغل و بیکار تأثیر دارد؟ برای این پژوهش فرضیه زیر قابل تعریف و آزمون است.

"به نظر می رسد میزان نشاط زنان  و مردان شاغل و بیکار در اوقات مختلف روز متفاوت است"

برای آزمون فرضیه بالا ابتدا مانند شکل زیر داده ها را بصورت طبقه بندی شده وارد نرم افزار SPSS می کنیم. ستون اول نشان دهنده جنسیت افراد (1 مرد و 2 زن)، ستون دوم وضعیت شاغل یا بیکار بودن افراد را نشان می دهد و سه ستون بعدی میزان نشاط اندازه گیری شده افراد را در اوقات مختلف (سه زمان) روز نشان می دهد.

پس از وارد کردن داده ها از مسیر زیر گزینه Repeated measures را انتخاب می کنیم. 

 

در کادر باز شده باید نام متغیر طول زمانی (Time) را در داخل کادر Within-Subject Factor Name وارد می کنیم. سپس روبروی قسمت Number of Levels تعداد زمان هایی که میزان نشاط را اندازه گیری کرده ایم تایپ می کنیم. در این مثال عدد 3 وارد شده است. سپس روی دکمه Add کلیک می کنیم (شکل زیر را مشاهده کنید). در قسمت Measure Name نیز نام متغیر نشاط را وارد می کنیم (دقت نمایید که نامی که در هر دو قسمت وارد می کنید نباید مشابه با نام متغیرهایی که در فایل اصلی وارد کرده اید باشد). در نهایت روی دکمه Define کلیک می کنیم. 

 در مرحله بعد مانند شکل زیر 3 متغیر Happiness را به قسمت Within-Subjects Variables و دو متغیر Gender و Employment را به قسمت Between Subjects Factor منتقل می نماییم.

 

در مرحله بعد، از سمت راست گزینه Plots را انتخاب می کنیم تا کادر زیر باز شود. در این قسمت متغیر Time را به قسمت Horizontal axis و متغیر Gender را به قسمت Separate Lines انتقال داده و روی Add کلیک می کنیم.

در این صورت شکل زیر مشاهده می شود.

در مرحله بعد، یکبار دیگر از متغیر Time را به قسمت Horizontal axis و اینبار متغیر Employment را به قسمت Separate Lines انتقال داده و روی Add کلیک می کنیم. در نهایت روی Continue کلیک می کنیم.

در مرحله بعد، از قسمت سمت راست کادر اصلی، گزینه Option را انتخاب می کنیم تا کادر زیر باز شود. سه گزینه Descriptive Statistics، Estimates of Effect Size و Homogeneity Test را تیک زده، روی Continue کلیک می کنیم.

در نهایت روی OK کلیک می کنیم تا نتایج بصورت زیر ظاهر شوند. جدول اول با عنوان Between Subject Factors تعداد افراد زن و مرد  و همچنین شاغل و بیکار را نمایش می دهد.

 

 جدول زیر با عنوان Descriptive Statistics آماره های توصیفی مربوطه را به تفکیک گروه بندی های انجام شده (نشاط، جنسیت و وضعیت اشتغال) نمایش می دهد.

 این جدول آماره Box M باکس ام را نشان می دهد. این آزمون این فرض صفر را مورد آزمون قرار می دهد که ماتریس های کوواریانس مشاهده شده متغیرهای وابسته در بین گروه های مختلف برابرند. در جدول زیر چون مقدار F (1.662) در سطح خطای داده شده (0.07) معنی دار نیست بنابراین فرض صفر رد نمی شود. به این معنی که ماتریس های کوواریانس مشاهده شده بین گروه های مختلف با هم برابرند. 

جدول زیر  نتایج  آزمون های چند متغیره (چهار آزمون اثر پیلای، لاندای ویلکز، اثر هتلینگ، بزرگترین ریشه روی) را نشان می دهد. برای معنی داری و غیر معنی داری هر آزمون می توان به مقدار Sig دقت نمود که اگر کمتر از 0.05 باشد در سطح 0.05 معنی دار است. از میان چهار آزمون چندمتغیره، آزمون لاندای ویلکز از معروفیت بیشتری نسبت به چهار آزمون دیگر برخوردار است. اما آزمون اثر پیلای در موقعیت های عملی دارای قدرت بیشتری نسبت به سایر آزمون هاست.  در این مثال هیچیک از اثرات معنی دار نشده است.

جدول زیر نتایج آزمون کروویت ماخلی را نشان می دهد. آزمون کروویت ماخلی این فرض صفر را آزمون می کند که ماتریس کوواریانس خطای مربوط به متغیرهای وابسته تبدیل شده نرمال یک ماتریس همانی است. در این آزمون چنانچه سطح معنی داری کوچکتر از 0.05 باشد فرض H0 رد  و فرض H1 تأیید می گردد. چنانچه فرض H0 رد شود نمای توان کروویت ماتریس واریانس-کوواریانس متغیر وابسته را پذیرفت و باید از سه آزمون دیگر گرینهاوس گیسر، هیون -فلت یا حد پایین استفاده نمود که این آزمون ها درجه آزادی تصحیح می نمایند. در این مثال کروویت ماتریس واریانس-کوواریانس در سطح خطای 0.05  (Sig.=0.283) پذیرفته می شود و نیازی به استفاده از سه آزمون دیگر نیست. 

جدول زیر آزمون های اثرات درون آزمودنی ها را نشان می دهد. چون در قسمت قبل کروویت ماتریس واریانس-کوواریانس از طریق آزمون کرویین ماخلی پذیرفته شد در این قسمت ما برای آزمون معنی داری و غیر معنی داری هر اثر از ردیف های Sphericity asumed استفاده می کنیم. ولی چنانچه کروویت ماتریس واریانس کوواریانس پذیرفته نشود باید از سه ردیف دیگر (آزمون های گرینهاوس گیسر، هیون-فلت و حد پائین) استفاده نمود که معروفترین آن ها آزمون هیون-فلت می باشد.  همانطور که مشاهده می شود تنها اثر تعاملی Time*Gen*Empoyment در سطح خطای 0.05 معنی دار شده است.

این جدول نتایج آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیر Time در اوقات مختلف روز را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود در وقت اول و سوم این آزمون غیر معنی دار و تنها در وقت دوم معنی است (به دلیل Sig کمتر از 0.05). نتیجه اینکه تنها در وقت دوم، واریانس خطا در بین افراد مختلف متفاوت می باشد. 

 جدول زیر مهمترین نتایج پژوهش را در بر دارد. همانطور که مشاهده می شود هیچیک از اثرات Gender، Employment یا Gender*Empoyment معنی دار نشده است به این معنی که میزان نشاط زنان و مردان شاغل و بیکار در اوقات مختلف روز هیچ تفاوتی با هم ندارد!. 

نمودار زیر میزان نشاط زنان و مردان را بصورت جداگانه در اوقات مختلف روز نشان می دهد. خط بنفش رنگ مربوط به میزان نشاط مردان و خط سبز رنگ مربوط به نشاط زنان است. این نمودار نشان می دهد که مردان در وقت اول بیشترین نشاط و پس از آن نشاط آن ها کاهش می یابد در حالی که زنان در وقت سوم بیشترین نشاط را داشته اند. 

نمودار زیر میزان نشاط افراد شاغل و بیکار را نشان می دهد. خط بنفش رنگ میزان نشاط افراد شاغل و خط سبز رنگ میزان نشاط افراد بیکار را نشان می دهد. این نمودار نشان می دهد که افراد شاغل و بیکار در وقت اول و سوم بیشتر از وقت دوم نشاط داشته اند ولی در کل میزان نشاط افراد شاغل بیشتر از افراد بیکار بوده است. 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۰۹
سید سعید انصاری فر

نظرات  (۳)

سلام،
من از این مبحث یه سوالی دارم، اگر ما متغیر بین گروهی نداشته باشیم،مثلا:

در این مثال بدون در نظر گرفتن جنسیت یا شغل یا هر فاکتور دیگه‌ای و صرفا برای همه‌ی افراد، بخوایم فقط نشاط رو در سه وقت با هم مقایسه کنیم، می‌تونیم از این آزمون استفاده کنیم؟ و اگر بله، باید کدوم جدول خروجی رو تحلیل کنیم؟

در واقع سوال من اینه که مثل آزمون فریدمن که برای متغیرهای ترتیبی مقایسه انجام می‌دیم، اینجا برای متغیرهای نرمال این مقایسه رو انجام بدیم.

پاسخ:
سلام تماس بگیرید تا راهنماییتون کنم.

سلام خستخ نباشید 

یک سوالی داشتم ممنون میشم پاسخ بدید 

اگر تاثیر یک متغییری بخواهیم بین دوتا گروه کنترل و ازمایش طی سه بازه زمانی بررسی کنیم ، متغیر مونو باز هم باید مثل همین مورد ثبت کنیم ؟ جز کدوم فاکتور ها به حساب میاد ؟ 

ممنون میشم پاسخ بدید 

۰۸ آذر ۰۱ ، ۱۵:۵۴ فاطمه تهرانی فر

عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی