آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

SPSS- AMOS- LISREL- Smart PLS- Warp PLS- R

آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

SPSS- AMOS- LISREL- Smart PLS- Warp PLS- R

آموزش تخصصی آمار و معادلات ساختاری

تحلیل آماری یک ابزار بسیار مفید برای دستیابی به راهکارهای مناسب در زمانی که فرآیندهای واقعی تحلیل به شدت پیچیده یا در شکل واقعی آن ناشناخته است. می‌باشد. تحلیل آماری، فرآیند جمع آوری، بررسی، خلاصه سازی و تفسیر اطلاعات کمّی را برای ارائه ی دلایل زیربنایی، الگوها، روابط، و فرآیندها پوشش می دهد.

*********
اینجانب سیدسعید انصاری فر دارای لیسانس و فوق لیسانس مهندسی صنایع، فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش MIS و دانشجو دکترا مدیریت دولتی گرایش تصمیم‌گیری و خط مشی‌گذاری عمومی می‌باشم. برخی از سوابق علمی پژوهشی به شرح زیر است:

1- دارای بیش از 40 مقاله در موضوعات مختلف (کنفرانس های بین المللی و مجلات علمی پژوهشی و ژورنال ISC)
2- مولف سه کتاب (مبانی سازمان و مدیریت، آموزش مدل سازی معادلات ساختاری و SPSS، نگهداری کارکنان، چالش ها و نظریه ها)
3- مشاوره آماری و انجام تجزیه و تحلیل آماری در بیش از 700 پایان نامه ارشد و 50 پایان نامه دکترا
4- رتبه 7 کنکور دکترا
5- تدریس خصوصی آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزارهای SPSS، AMOS، Smart PLS، LISREL
6- کسب رتبه پژوهشگر برتر و برگزیده در جشنواره علمی پژوهشی شهرداری اصفهان

*********
تماس با ما:
ایمیل: ansarifar2020@gmail.com
شماره همراه: 09131025408
شبکه اجتماعی ایتا: 09131025408

*********
گروه علمی آموزشی پژوهشگران برتر:
این گروه با بهره مندی از کادری مجرب آمادگی تجزیه و تحلیل کیفی و داده های کمی آماری در موضوعات مختلف با استفاده از نرم افزارهای مختلفی چون SPSS ، Smart PLS، LISREL،R ، AMOS، Nvivo، Max QDA را دارد.

همکاران:
1-مجید دادخواه
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اصفهان
2- مرسا آذر:
دکتری مدیریت از دانشگاه آزاد اصفهان
3- زهرا وحیدی:
دکتری مدیریت آموزشی، مدرس تحلیل کیفی
4-محمد مهدی مقامی:
دکتری آمار از دانشگاه اصفهان
5- طناز فریدنی:
کارشناسی ارشد آمار و ریاضی از دانشگاه اصفهان
6- زینب احمدی:
کارشناسی ارشد روان شناسی از دانشگاه اصفهان


***********
از دلایلی که پژوهشگران انجام تحلیل آماری را به ما می سپارند:
- تیم حرفه ای و با تجربه
- متخصص در زمینه انواع نرم افزارهای تحلیل آماری با بیش از 10 سال تجربه
- پشتیبانی و آموزش حضوری به صورت رایگان

شاخص ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده

پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۱ ب.ظ

یکی از چالش برانگیزترین شاخص های ارزیابی مدلهای علی شاخص ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده است متاسفانه گاهی فراموش می شود که این شاخص ها در فرضیات علی محقق به دنبال پیش بینی رفتار متغییر مکنون درونزا است و بسیاری از ژورنالها از این شاخص ها برای ارزیابی کیفیت تدوین مدل در مرحله پیش از ورود به نرم افزار استفاده می کنند. در واقع اگر بخواهیم با توجه به دوره های مدلسازی معادلات ساختاری درآکادمی تحلیل آماری ایران این مبحث را تشریح نماییم رایج ترین سنجه مورد استفاده برای ارزیابی مدل ساختاری ضریب تعیین یا همان مقدار R2 است. این ضریب سنجه دقت پیش بینی مدل است و برابر با توان دوم همبستگی میان مقادیر واقعی و پیش بینی شده یک سازه درونزای معین است. این ضریب اثرات چندگانه متغییرهای مکنون برونزا بر متغییر مکنون درونزا را معین می کند. از انجا که این ضریب توان دوم همبستگی مقادیر واقعی و پیش بینی شده است، مقدار واریانس سازه های درونزا را که به وسیله همه سازه های برونزای متناظر شرح داده می شود را نشان می دهد.
دامنه تغییرات R2 از صفر تا یک است و مقادیر بزرگتر سطح پیش بینی بالاتر را نشان می دهد. مساله مهم ارائه قاعده ایی قابل قبول برای ضریب تعیین در بین محققین و داوران مجلات مختلف علمی است زیرا این مقدار بستگی به پیچیدگی مدل و رشته مورد مطالعه دارد مثلا ۰/۲ در رشته هایی نظیر رفتار مصرف کننده بالا در نظر گرفته می شود در حالی که در برخی دیگر از رشته ها مثل علوم اجتماعی یا روانشناسی محققان انتظار مقادیر بالاتر از ۰/۵ را دارند بنابراین در طی این سالها محققین بسیاری مقادیر مختلفی را برای سنجش قدرت تبیین واریانس متغییرهای درونزا گزارش کرده اند.(hair,2010)
مثلا در مطالعه چین در سال ۱۹۹۸ مقادیر ۰/۱۹، ۰/۳۳ و ۰/۶۷ به ترتیب دقت کم، متوسط و زیاد پیش بینی را بیان می کند یا هیر و همکارانش در سال ۲۰۱۱ و نیز هنسلر و همکارانش در سال ۲۰۰۹ مقدار R2   برابر ۰/۲۵ ، ۰/۵۰ و ۰/۷۵ را برای مطالعات بازاریابی بیان می کنند و یا عده ایی دیگر از محققین مثل سارستد و دیگران(۲۰۱۳) معتقدند که سه مقدار هیر و همکارانش برای متغییرهای مکنون درونزایی مناسب است که با بیش از پنج متغییر مکنون برونزا تبیین رفتار می شوند.(مرادی،۱۳۹۶)
مشکلات اغلب به دلیل استفاده از مقدار R2  برای مقایسه مدلهایی که به طور متفاوت تدوین شده اند اما دارای همان سازه درونزا هستند به وجود می آیند. برای مثال اگر سازه های غیرمعنادار در یک مدل ساختاری که تنها اندکی با متغییر مکنون درونزا همبستگی دارند به مدل اضافه شوند علی رغم غیر معنادار بودن اندکی مقدار R2  افزایش می دهند.
همچنین اگر حجم نمونه نزدیک به تعداد متغییرهای مکنون برونزا باشد این نوع حالت مقدار R2  قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین اگر از مقدارR2  به عنوان تنها قاعده فهم دقت پیش بینی مدل استفاده شود، یک اریب ذاتی به سمت انتخاب مدلهایی با تعداد سازه های برونزا زیاد به وجود می آید که در بین آنها می توان سازه های غیرمعنادار را به تعداد قابل توجه مشاهده کرد.
به هر حال نمی توان کتمان کرد که از سال ۲۰۱۰ به بعد محققان با توجه به فضای علمی حاکم بر ژورنالها به دنبال مدلهایی هستند که با حداقل متغییرهای برونزا حداکثر تبیین واریانس متغییر درونزا را داشته باشند، چنین مدلهایی را مدلهای مقتصد یا اقتصادی می نامند.
همانند رگرسیون چندگانه مقدار R2  تعدیل شده یاadj  R2   می تواند به عنوان معیاری برای اجتناب از اریب به سمت مدلهای پیچیده استفاده شود. این معیار بر اساس تعداد سازه های برونزا نصب به حجم نمونه تعدیل شده است. مقدار adj  R2   به صورت زیر تعریف می شود
 
                  R2adj = 1- (1- R2) * [(n-1) / (n-k-1)]
 
در این فرمول n حجم نمونه و k تعداد متغییرهای مکنون برونزای پیش بینی کننده رفتار متغییر مکنون درونزای تحت بررسی می باشد.
ضریب تعیین تعدیل شده مقدار R2   را به وسیله تعداد سازه های برونزا و حجم نمونه کاهش و تعدیل می کند.البته باید توجه داشت بسیاری از محققین معتقد هستند که نمی توان آن را همانند R2     تفسیر کرد.

دکتر محسن مرادی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۲
سید سعید انصاری فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی